prima-casa

După cum știm, avantajul programului Prima Casă este reprezentat de avansul de bani pe care îl plătește cel care achiziționează locuința. Așadar, tinerii resimt cu mult mai puțin împovărător procentul de 5% din valoarea locuinței cum se întâmplă pentru Prima Casă, spre deosebire de 15% – 25% în cazul creditelor imobiliare obișnuite.

Pentru a afla mai multe detalii oficiale despre cum și după cât timp poți obține credit pentru achiziționarea viitoarei locuințe prin Programul Prima Casă, echipa AZ Imobiliare a discutat cu reprezentanții unor renumite bănci.

Cumpărătorul trebuie să aibă salariul minim net de cel puțin 850 lei 

În urma discuțiilor cu doamna Marina Vlad, ce are funcția de personal Banking Advisor Associate, la UniCredit Bank am aflat că salariul minim net al cumpărătorului trebuie să fie de cel puțin 850 lei pentru a putea accesa programul Prima Casă.

"Ca valori estimative o locuință aflată în construcție sau în curs de finalizare se poate vinde prin Prima Casă cu circa 70.000 euro, iar un apartament construit cu câțiva ani în urmă poate fi vândut cu 65.000 euro. Însă valorea locuinței vândute prin Programul Prima Casă diferă de la caz la caz", menționează doamna Marina Vlad.

Băncile încurajează mai mult vânzarea locuințelor noi, achiziția unui apartament nou fiind considerată mai sigură.

Taxele notariale pentru locuința cumpărată prin Prima Casă sunt mai mici

Prin accesarea programului Prima Casă, cumpărătorul are avantajul să plătească taxele notariale cu 30% mai puțin decât în cazul accesării unui credit ipotecar.

Să luăm un exemplu cumpărarea unui apartament ce valorează aproximativ 85.000 euro . Dacă taxele notariale pentru cumpărarea acestuia prin credit ipotecar sunt în valoare de 1.700 euro, echivalent a circa 8.000 lei, prin Prima Casă taxele notariale sunt mai mici cu aproximativ 500 euro. echivalent a 2.400 lei.

În funcție de asta cabinetul de notariat ales, taxele notariale pot fi mai mici sau mai mari.

De menționat este că onorariul de autentificare al contractului de credit nu se plătește.

Cât trebuie să plătească lunar cumpărătorul 

Potrivit noilor modificari ce au intrat in vigoare la 1 ianuarie 2019, pentru Prima Casă cumpărătorul are de plătit 45% din venitul lunar net pentru împrumutul în lei sau 25% pentru împrumutiul în valută. Pentru creditul imobiliar se achită 40% din venitul lunat net pentru împrumutul în lei sau 20% pentru împrumutul în valută.

Ce acte sunt necesare pentru verificarea dosarului pentru Prima Casă

* buletin cumpărător și proprietar/proprietari în cazul în care există coproprietari ai locuinței

* act de proprietate al locuinței care va fi achiziționată (fie că este vorba de act de donație, de moștenire sau de vânzare-cumpărare);

* cadastru și intabulare (ale apatamentului pe care proprietarul îl vinde)

* extras de carte funciară (care atestă situația juridică a apartamentului)

* certificatul de eficiență energetică a locuinței (în original);

* antecontractul de vânzare-cumpărare (promisiunea scrisă la notar);

* declarație pe propria răspundere că cel care o cumpără nu deține nicio proprietate, singur ori cu soțul, soția sau declarație că cel care va achiziționa locuința deține deja o proprietate, singur sau cu soțul, soția care are suprafața utilă mai mică de 50 metri pătrați și care nu a fost achiziționată prin Programul Prima Casă

* în cazul veniturilor salariale care sunt raportate la ANAF, vei semna acordul de interogare la ANAF

* în cazul veniturilor salariale care nu sunt raportate la ANAF (salariații MAI, MAPN, SRI s.a.), vei arăta adeverința de salariu.

Cum se obține un credit pentru Prima Casă?

Doamna Marina Vlad ne mai povestește că primul pas pentru obținerea unui credit pentru Prima Casă este ca viitorul proprietar al locuinței să se adreseze unei bănci care participă la acest program.

După acest pas, va fi depusă documentația necesară începerii analizei dosarului său. Ulterior, dosarul va fi trimis către Fondul Național de Garantare a creditelor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii (IMM), pentru obținerea garanției din partea statului român.

Fondul de Garantare poate să valideze dosarul sau să îl respingă.

Dacă dosarul este validat urmează aprobarea necesară deschiderii liniei de credit.

Ulterior urmează să fie semnat contractul de garantare, care va fi constituit între toate cele trei părți implicate: Fondul de Garantare, banca și persoana pe numele căreia se deschide creditul.

Cât durează aprobarea dosarului?

Durata în care se obține o astfel de creditare depinde de procedurile interne adoptate de fiecare instituție bancară în parte. E posibil să dureze între o săptămână sau mai multe.

"În mod normal, până la aprobare durează cam 60 zile, perioadă pe care entitățile implicate și-o rezervă pentru a finaliza analiza dosarului cumpărătorului",ne-a mai spus doamna Marina Vlad.
De reținut este că după ce dosarul ajunge la Fondul de Garantare mai durează aproximativ 5 zile lucrătoare. 

Care sunt costurile pe care trebuie să le suporte cumpărătorul?

Dobânda creditului este constituită dintr-o marjă fixă stabilită la semnarea creditului și o variabilă, care este indicele de referință, altfel cunoscut sub numele de ROBOR.

Cea de-a doua componentă a costului pe care va trebui să îl achite cumpărătorul în fiecare lună este comisionul de gestiune. Acesta depinde de banca pe care a ales-o pentru ajutorul financiar.

Unele bănci pretind o dobândă mai mică, însă cer comisioane mai mari, ceea ce s-ar putea traduce printr-un cost lunar mai mare pentru cumpărător, așa că sunt foarte importante toate condițiile menționate în contract.
În funcție de vechimea imobilului pe care urmează cumpărătorul să-l achiziționeze, va fi stabilit un comision de garantare, care poate fi de 0,45% pe an și care se calculează fie la 40%, fie la 50% din sold, în funcție de autoritatea bancară aleasă.

Un alt cost al întregului proces de obținere a unei locuințe prin Programul Prima Casă este comisionul de analiză a dosarului pe care unele bănci îl practică.

Evaluarea imobilului ar putea constitui o altă cheltuială a cumpărătorului. Nu în ultimul rând, va trebui făcută o asigurare a imobilului, care a devenit de câțiva ani obligatorie. 

Echipa AZ Imobiliare a pregătit pentru tine toate informațiile de care ai nevoie pentru a ști cum funcționează, care sunt criteriile de eligibilitate și la ce ar trebui să te aștepți dacă îți faci un credit pe termen lung.